donderdag 1 oktober 2009


Beste bloglezers,

Zoals je ziet, ben ik er nog steeds en is er mij dus niets overkomen na het losbarsten van de politieke bom hier. Ik heb er wel twee volledige dagen huisarrest voor opzitten en verschillende avondklokken maar hier in Siguatepeque zijn er geen ernstige problemen geweest, dat is meer iets voor de twee grootste steden van het land.
Ik heb mijn politiek standpunt ondertussen ook al gevormd en ik ga volledig voor de Nationale Partij met Pepe als hoofdfiguur! Niet dat ik iets weet van wat ze willen bereiken hoor maar hun lijfspreuk spreekt me enorm aan en is toepasselijk op mij: 'En Honduras, el cambio, soy yo!'
(In Honduras, ben ík de verandering!). En bij elke reclameblok op tv (en dat zijn er immens veel) wordt er wel iets vermeld over Pepe en zijn partij met altijd nen gewonen burger die super gespeeld de lijfspreuk uitroept. En de vlag van de partij is ook wel iets graaf.
Ondertussen gaan mijn kookkunsten er ook op vooruit, vorig weekend heb ik samen met mijn gastzus Tiramisu en lasagne gemaakt en het was overheerlijk (zie foto's om het resultaat te beamen hehe!)! We zullen het hier nog genoeg moeten maken want het viel bij iedereen in de smaak, logisch natuurlijk. Eergisteren hebben we nog eens bananenbrood gemaakt en die is nu ook al volledig verdwenen.
Al die dessertjes zijn allemaal niet goed voor mijn lijn hé maaaaaar... ik voel me nu al minder schuldig wanneer ik zoveel zondig want we zijn namelijk begonnen met de voetbaltrainingen van ons meisjesteam op school. En de trainingen zijn zeker intensief te noemen hoor! Maandagen en woensdagen van 15:30u- 18:00 en zaterdagen van 9:oou-12.00u! En ze menen het met hun echte voetbalschoenen -die ik mij dus ook nog moet gaan aanschaffen- en het is met matchen op verplaatsing en officiële voetbaltenuetjes. Ik ben eens benieuwd...
Verder gaan we ook bijna beginnen aan ons sociaal werk. Het is een verplicht aantal uren vrijwilligerswerk dat elke laatstejaar moet vervullen om met vrucht te kunnen afstuderen. En het is voor vier grote domeinen namelijk gezondheid, constructie, onderwijs en gezelligheid.
Gisteren hebben we met de klas moeten beslissen wat we voor gezondheid wouden doen en alle jongens kozen voor het helpen van zwangere vrouwen terwijl zij als meisjes kinderen met kanker of oude mensen wouden helpen en uiteindelijk zijn dan bijna alle meisjes overgestapt naar oude mensen helpen gewoon om de stemming te kunnen winnen van de jongens haha. Maar het gaat een combinatie van beiden worden. Ik vind het wel jammer dat kinderen met kanker er niet bij gaat zijn want ik denk dat dat me veel meer zou gedaan hebben maar ik twijfel er natuurlijk niet aan dat het volledige sociale werk een enorme ervaring zal zijn en ook een manier om het onderontwikkelde van Honduras van naderbij te beleven.
Maandag 28 september was het weer een speciale historische feestdag voor Honduras. Ik kan er niet meer goed aan uit voor wat het nu weer was maar het had alweer te maken met hun onafhankelijkheid. Om dit te vieren waren er optredens van verschillende fanfaretjes door de straten van Siguatepeque. Dit zorgde natuurlijk weer voor ambiance en wat het gezellig maakte was dat het ´s avonds was en het dus al pikkedonker was. Het regende alleen pijpenstelen maar dit hoort blijkbaar bij de traditie, er is nog nooit een jaar geweest dat het niet regende!
Na de optredens zijn we dan onze maagjes gaan vullen bij ´Musi´. Iedereen in Siguatepeque kent haar omwille van haar goede kookkunsten maar zeker ook om haar laconieke vertoning. Iedereen kent waarschijnlijk wel de Braziliaanse voetballer Ronaldhino en zijn paardengebit? :) Wel, één van mijn klasgenoten zei dan ook dat ze Musi de zus van Ronaldhino noemen want zij heeft ook zo'n prachtige stel tanden hahaha! Ik had spijt dat ik mijn camera niet bijhad maar er komen wel nog gelegenheden om haar te trekken want haar eten was inderdaad om van te smullen!
Bueno, hier ga ik het dan weer eens bij laten! Twijfel zeker niet om van jullie te laten blijven horen hé!
Muchos Besos,
Catracha Elise

4 opmerkingen:

Eline V. zei

hi, je schooluniform ziet er fantastisch uit (net als dat van mij). Ik neem geen standpunt in in de politiek hier. dat vind ik ook een beetje te gevaarlijk, gisteren werden er vuurtjes in de straten aangestoken uit protest voor het een of ander en mijn mama zei dat dat niet goed was omdat echt alles (plastic enzo) ook wordt verbrand, en ze zeiden meteen dat ze voor een van de partijen was enzo, echt niet normaal. Leuk dat je zoveel kookt, bij mij is het iets minder. tof dat je kunt sporten in school, bij mij is dat niet het geval, MAAR er is wel een fitness in Tocoa, wel 1 met toestellen die bij ons 10 jaar geleden in de fitness te vinden waren, maar ik wil echt sporten. voor de rest leer ik ook de traditionele volksdansen met de kindjes in mijn mamas school. Ik heb nog geen sociaal werk met school, geen idee wanneer dat is, maar ik hoop redelijk snel, of ik zoek iets voor in de vakantie voor mezelf, heb geen zin om de hele dag thuis te zitten. En 28 september was het volgens mij de onafhankelijkheid van enkele departementen in Honduras, aangezien er bij jou werd gefeest (en bij mij niet) denk ik dat het departement waar jij zit dus zijn onafhankelijkheid vierde. voor de rest amuseer je, en hopelijk komt het reisje naar Copan snel, ik wil echt eens een weekje weg en al de verhalen horen van iedereen.

Eline

jacqueline zei

Lieve Eline,

Ik heb je Blog gelezen. Erg leuk hoe je het allemaal verteld. Is toch even iets anders dan Belgie. Nou zal je je afvragen wie is dit nou weer die mij schrijft. Nou ik zal maar even kennis maken, Ik ben Jacqueline " Sharon's moeder" je hondurese klasgenootje. Ja even schrikken he. Sharon zal je wel hebben vertelt dat haar moeder uit Nederland komt en d'r ook woont. Ik hoop dat jullie vrienden worden en wanneer Sharon naar Nederland komt volgend jaar dat jullie dan contact blijven houden en dat jullie dan elkaar hier zien. Zo als ik lees heb je het best naar je zin en ik hoop dan ook hartelijk dat je deze ervaring teistert daarna. Doe de groeten en veel xxx-jes voor Sharon en voor jouw ook. Oja ik ga in December naar Honduras is d'r misschien iets speciaals dat je misschien wilt dat ik voor je meebreng?

Jacqueline
P.S Misschien kan je haar al wat Nederlands leren :)

Elise zei

Heey Eline!
Ja, prachtig schooluniform hé!
Zo drastisch neem ik nu ook niet een politiek standpunt in hoor, het is hier maar om te lachen binnen mijn gastgezin omdat iedereen wel voor iemand anders is en omdat Pepe wel grappige campagnes heeft :p!
En hebben ze op jou school zo geen speciale sportactiviteiten ofzo?
En ik denk dat jou sociaal werk ook nog zal komen hoor maar nu heb jij wrs drie maand vakantie zoals bijna alle andere Belgen? Ik dus niet hé, we hebben zelfs examen deze week hehe :D.
Binnen twee weken is het zover hé ons Copanreisje! Dan zal ik wel wat meer over mijn avonturen hier vertellen en jij en de rest wrs ook, dat is wat plezanter dan via internet! :p Tot gaaaaaauw!
Elise

Elise zei

Beste Jacqueline,
Hehe, dit was inderdaad wel even schrikken! Maar ik weet volledig wie je bent hoor want Sharon heeft inderdaad al verteld over 'haar mama in Holland'! Ik ben er zeker van dat we in contact zouden kunnen blijven hoor volgend jaar en dat zie ik zeker wel zitten om dan eens naar Nederland te komen en Sharon kan dan altijd eens naar België komen ook natuurlijk, zo ver is het niet hé :)!
Vandaag heb ik trouwens Nederlandse woorden geleerd aan een paar klasgenoten, het was best wel grappig hehe! Sharon moet nu normaal meer kleuren kennen in het Nederlands en van 1-10 kunnen tellen!
Leuk dat je komt in December! Waarschijnlijk kom je ook om hier meer de warmte op te zoeken want het zal dan lekker vriezen in Nederland, brr!
Er is niet direct iets dat ik echt nodig heb hoor, ze hebben hier best wel nog veel maar toch bedankt!
Alhoewel, hebben ze de chocolade van Côte d'or in Nederland, dat mis ik best wel hehe! Maar ik het betaal het zeker terug hoor!
Ik doe de groetjes aan Sharon!
Groetjes,
Elise